Projekty realizowane w ramach
nauki języka niemieckiego

 

 

Projekt: Meine Visitenkarte                                                                                     powrót

Alles Klar 1a - Kapitel 1

 

 

Cele:

  • kształcenie umiejętności pisania prostych informacji o sobie

  • rozwijanie umiejętności posługiwania się mapą

  • ćwiczenie umiejętności stawiania prostych pytań

  • utrwalenie i automatyzacja umiejętności tworzenia zdań prostych

  • utrwalenie zwrotów związanych z przedstawianiem siebie i innych.

Pomoce: podręcznik, kartka papieru do sporządzania notatek, długopis, kartka formatu A4 (najlepiej brystol), czarny pisak, worek, (komputer, drukarka)

Praca: zespoły 2-osobowe

Proponowany termin wykonania: 2 godziny lekcyjne


1. Przygotowanie projektu

Uczniowie w zespołach dwuosobowych mają przygotować swoje wizytówki.

Każdy z zespołów otrzymuje następujące zadanie: Wyobraźcie sobie, że uczestniczycie w kursie języka niemieckiego w Niemczech. Na pierwszych zajęciach jesteście poproszeni o przedstawienie się i powiedzenie kilku prostych zdań o sobie. Przygotujcie wizytówkę z najważniejszymi informacjami o sobie.


2. Planowanie działań (opis projektu)

  • Uczniowie tworzą dwuosobowe zespoły. Podziału na zespoły może dokonać nauczyciel, np. w wyniku losowania, lub mogą to uczynić sami uczniowie.

  • Uczniowie w zespołach otrzymują polecenie, aby wybrali kraj, z którego będą pochodzić. Do wyboru kraju, który będą reprezentować, posłużyć może uczniom mapka z strony 6 w podręczniku.

  • Uczniowie w zespołach wypisują w punktach, co powinno znaleźć się na ich wizytówkach, np. Name, Land, Wohnort, Nationalität, Muttersprache, Fremdsprache.

  • Uczniowie w zespołach zastanawiają się nad tym, jak powinna wyglądać ich wizytówka, czy oprócz danych personalnych można byłoby umieścić na niej swoje zdjęcie (taką wizytówkę można powiesić później w klasie). Wizytówkę uczniowie mogą zaprojektować również w domu lub na lekcji informatyki, a następnie ją wydrukować.


3. Działanie

  • Uczniowie w zespołach zadają sobie nawzajem pytania, ćwicząc odmianę czasownika oraz tworzenie zdań pytających: Wie heißt du? / Wie ist dein Name?, Woher kommst du?, Wo wohnst du?, Was ist deine Muttersprache?, Welche Fremdsprachen sprichst du?

  • Uczniowie w zespołach wykonują wcześniej zaprojektowaną wizytówkę.


4. Prezentacja i ocena

Po ukończeniu pracy w zespołach uczniowie wrzucają wizytówki do jednego wspólnego worka. Następnie każdy uczeń losuje jedną wizytówkę i na podstawie zawartych na niej informacji przedstawia wylosowaną osobę. Uczniowie opowiadają o koleżance/koledze na forum klasy, ćwicząc odmianę czasownika w 3. osobie liczby pojedynczej, np. Er heißt Rene. Er kommt aus Paris. Das ist in Frankreich.

Uczniowie dokonują samooceny własnej pracy i oceny skuteczności współpracy w zespole. Nauczyciel ocenia projekt na podstawie wcześniej przyjętych kryteriów.


Uwagi:

Powyższe zadanie może być również pracą domową, podsumowującą materiał gramatyczno-leksykalny rozdziału pierwszego. Uczniowie przygotowują wizytówkę w domu, a następnie w klasie przedstawiają się innym uczestnikom kursu, oczywiście jako kursant/ka nie pochodzący/ca z Polski.

 (Źródło - www.wsipnet.pl/kluby/niemiecki.html)                                                                                                                                             powrót

 

Postkarten     

 

Treść zadania:

 

Napisz pocztówkę do poznanej w ramach wymiany koleżanki  z Niemiec. Uwzględnij następujące informacje:

  1. Czym podróżujesz?

  2. Jak minęłą Ci podróż?

  3. Jak podoba Ci sie miejsce pobytu?

  4. Jakie masz plany na następny dzień?

Wykonane prace:

 

Klasse II TE, II TH

Alicja Sołtyk (kl. II TE)

Ewa Olszewska (kl II TH) Paulina Kuś (kl II TH)
Sabat Sylwia (kl II TE)

powrót

 

 

 

 

 

 

Grüße aus Salzburg / Grüße aus Düsseldorf                                                                

 

Klasse II TAK (Gruppe 2/2 und 2/3)

 

 

 

Klasse II TAK

Agata Zdyrska (N 2/2)

Wioletta Pacholec (N 2/2)

Joanna Chciuk (N 2/3)

 

powrót

 

 

Online-Kursanmeldung (Anmeldeformular)                                                               

 

Gruppe 12 (Klasse - I TAK, I TA)

 

Cele:

  • utrwalenie i automatyzacja określeń ułatwiających zrozumienie i wypełnienie formularza z danymi osobowymi

  • kształcenie umiejętności stawiania pytań i udzielania odpowiedzi dotyczących danych osobowych

  • kształcenie umiejętności wyszukiwania w internecie potrzebnych informacji.

 

 

Pomoce: podręcznik, notatnik, długopis, kartka formatu A4, czarny pisak, pudełko (internet, komputer, drukarka)
Praca: zespoły 2-osobowe
Proponowany termin wykonania: 2 godziny lekcyjne


1. Przygotowanie projektu

Uczniowie w zespołach dwuosobowych mają przygotować formularz zgłoszeniowy, który będzie znajdował się na internetowej stronie szkoły językowej.

Każdy z zespołów otrzymuje następujące zadanie: Wyobraźcie sobie, że otwieracie letnią szkołę języków obcych, do której pierwsze zapisy odbywają się drogą internetową. Przygotujcie formularz zgłoszeniowy na jeden z kursów oferowanych przez waszą szkołę.


2. Planowanie działań (opis projektu)

  • Uczniowie tworzą dwuosobowe zespoły. Podziału na zespoły może dokonać nauczyciel, np. w wyniku losowania, lub mogą to uczynić sami uczniowie.

  • Uczniowie w zespołach otrzymują polecenie, aby zastanowili się nad tym, jak powinien wyglądać formularz zgłoszeniowy na kurs języka obcego. Uczniowie mogą skorzystać z formularza w podręczniku na stronie 13. lub z zasobów internetu, gdzie wyszukują szkoły językowe, do których zgłoszenia na kurs wypełnia się w internecie. Należy poprosić ich o zrobienie notatek, bądź najlepiej o wydrukowanie danego formularza jako przykładu.

  • Uczniowie w zespołach wypisują w punktach, co powinno znaleźć się w ich formularzu online; może uzupełnią formularz ze strony 13. podręcznika dodatkowymi informacjami wyszukanymi w internecie.

  • Uczniowie w zespołach rozmawiają o wyglądzie formularza. Wygląd formularza mogą zaprojektować również w domu lub na lekcji informatyki.


3. Działanie

  • Uczniowie w zespołach prowadzą dialogi, pytając się nawzajem. Jedna z osób przejmuje rolę reprezentanta szkoły językowej, zapisującej kursanta, druga odgrywa rolę kursanta.

  • Uczniowie zadają sobie pytania, ćwicząc pytania przez słówka pytające: Wie heißt du? / Wie ist dein Name?, Woher kommst du?, Wo wohst du?, Wie heißt die Straße? Wie ist deine Nationalität?

  • Ponieważ mogą pojawić się nowe rubryki w formularzu, nauczyciel powinien pomóc uczniom w wyjaśnianiu nowego słownictwa oraz w tworzeniu nowych pytań.

  • Uczniowie w zespołach wypełniają wcześniej zaprojektowany formularz.


4. Prezentacja i ocena

Po ukończeniu pracy w zespołach uczniowie wkładają zaprojektowane i wypełnione formularze do jednego pudełka. Następnie każdy dwuosobowy zespół losuje z pudełka jeden formularz. Uczniowie przejmują role reprezentanta szkoły językowej oraz kursanta i prowadzą dialogi na forum klasy, ćwicząc zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi: Wie heißt du? - Ich heiße René. Woher kommst du? - Ich komme aus Paris. ...

Uczniowie dokonują samooceny własnej pracy i oceny skuteczności współpracy w zespole. Nauczyciel ocenia projekt na podstawie wcześniej przyjętych kryteriów.

Uwagi:

Powyższe zadanie może być również pracą domową, podsumowującą materiał gramatyczno-leksykalny rozdziału drugiego. Uczniowie przygotowują formularz w domu. Można poprosić uczniów o zaprojektowanie i wypełnienie formularza za pomocą komputera. Następnie w klasie przedstawiają się innym uczestnikom kursu.

Źródło: www.wsipnet.pl/kluby/niemiecki.htm

 

Gruppe 12  (Klasse - I TAK, I TA)

Claudia Dziura

Karolina Trela

Karolina Urbaniak

powrót

Deutsche Küche (Kochbüchlein)                                                                                   

 

Gruppe 2/2 (Klasse - II TAK)

Cele:
  • utrwalenie i automatyzacja słownictwa związanego z jedzeniem
  • utrwalenie i automatyzacja umiejętności tworzenia trybu rozkazującego dla 2. osoby liczby pojedynczej
  • kształcenie umiejętności wyszukiwania w internecie potrzebnych informacji.

Pomoce: kartki papieru – format A4, kolorowe pisaki, kolorowe czasopisma, (internet, drukarka)
Praca: zespoły 2-, 3-osobowe
Proponowany termin wykonania: 3 godziny lekcyjne

1. Przygotowanie projektu

Uczniowie w zespołach dwu-, lub trzyosobowych mają przygotować przepisy na znane im potrawy wraz z opisem ich przyrządzania
Każdy z zespołów otrzymuje następujące zadanie: Wyobraźcie sobie, że przygotowujecie dodatek do działu: Kącik kucharski (Kochecke) jednego z kolorowych niemieckich czasopism. Przygotujcie przepisy na najciekawsze i najsmaczniejsze dania i opiszcie sposób ich przyrządzania.

2. Planowanie działań (opis projektu)

  • Uczniowie tworzą dwu- lub trzyosobowe zespoły. Podziału na zespoły może dokonać nauczyciel, np. w wyniku losowania, lub mogą to uczynić sami uczniowie.
  • Uczniowie w zespołach otrzymują polecenie, aby przygotowali przepisy na wybrane dania i opisali sposób ich przyrządzania.
  • Każdy zespół przygotowuje inne propozycje dań/potraw.

    Przykłady zadań dla poszczególnych zespołów:
    – Zespoły 1. i 2. przygotowują przystawki – sałatki (Vorspeisen) – po dwie sałatki
    – Zespoły 3. i 4. przygotowują zupy (Suppen) – po dwie zupy
    – Zespół 5 przygotowuje dania główne – potrawy rybne (Hauptgerichte – Fisch) – dwie potrawy
    – Zespoły 6. i 7. przygotowują dania główne – potrawy mięsne (Hauptgerichte – Fleisch) – po dwie potrawy
    – Zespół 8. przygotowuje dania główne – potrawy dla wegetarian (Hauptgerichte – etwas für Vegetarier) – dwie potrawy
    – Zespoły 9. i 10. przygotowują desery (Nachspeisen) – po dwa desery
  • Należy uzgodnić z uczniami jedną wspólną formę przedstawienia potraw, aby nie powstał problem ze stworzeniem jednolitej książeczki z przepisami: Tolle Kochrezepte für jeden Anlass. Zaproponujmy uczniom format A4, aby można było po zakończeniu pracy zrobić kopie dla wszystkich uczniów.
  • Uczniowie w zespołach wypisują w punktach, jak powinna być zaprojektowana strona z przepisem. Można poprosić uczniów o wycięcie z kolorowych czasopism lub o wydrukowanie z internetu przepisów na wybrane potrawy.
  • Należy poprosić uczniów, aby sposób przyrządzania potraw przedstawili w dwóch formach tekstowych: równoważników zdań oraz w formie zdań rozkazujących dla 2. osoby liczby pojedynczej.
    Jeśli uczniowie będą mieli kłopot z wymyśleniem różnych rodzajów potraw, można odesłać ich do wyszukiwarki www.google.de. Pod hasłem: Kochrezepte znajdą mnóstwo różnych przepisów. Przepisy można znaleźć również pod następującymi adresami:
    www.kochrezepte.de
    www.cuisine.at
    www.chefkoch.de
    www.aldi-kochrezepte.de
    www.kochecke.at

 

3. Działanie

  • Uczniowie w zespołach tworzą przepisy oraz opisują sposób przyrządzania potraw.

4. Prezentacja i ocena

Po ukończeniu pracy w zespołach uczniowie wywieszają swoje przepisy na wcześniej wyznaczonym miejscu w klasie i prezentują je na forum klasy, ćwicząc formę trybu rozkazującego dla 2. osoby liczby pojedynczej.
Każdy zespół dokonuje samooceny własnej pracy, opowiada, co przysporzyło mu najwięcej trudności w wymyśleniu/wyszukaniu potraw. Po zakończeniu prezentacji prac wszyscy uczniowie wybierają najciekawszy i najsmakowitszy przepis na potrawę. Nauczyciel ocenia projekt na podstawie wcześniej przyjętych kryteriów.
Następnie wszystkie pomysły zostają zebrane w jedną książeczkę: Tolle Kochrezepte für jeden Anlass.


Źródło: www.wsipnet.pl/kluby/niemiecki.html

powrót

 

Projekt: Meine liebe Familie - Familienstammbaum (Plakat / Web-Seite)                                               

 

Ales Klar 1a - Kapitel 4

 

Cele:

  • utrwalenie słownictwa z zakresu: Meine Familie

  • kształcenie umiejętności opowiadania o członkach rodziny

  • rozwijanie umiejętności informowania o zawodach wykonywanych przez członków rodziny

  • kształcenie umiejętności posługiwania się zaimkiem dzierżawczym w mianowniku.

 

Pomoce: według uznania ucznia

Praca: indywidualna w domu

Proponowany termin wykonania: 2 godziny lekcyjne + 1 tydzień

 

1. Przygotowanie projektu

 

Każdy z uczniów otrzymuje następujące zadanie: Proszę przygotować drzewo genealogiczne swojej rodziny.


2. Planowanie działań (opis projektu)

  • Uczniowie otrzymują polecenie, aby zastanowili się nad tym, jak można zbudować drzewo genealogiczne rodziny. Drzewo może być wykonane przy współudziale rodziców, co może przyczynić się do lepszego poznania własnych przodków.

  • Należy zanotować w punktach, co chcemy uwzględnić w naszym drzewie genealogicznym, np. imiona, nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, zawód. Należy zwrócić uczniom uwagę na to, że w ich drzewie powinny znaleźć się te fakty, o których będą w stanie opowiedzieć w języku niemieckim.

  • Możemy zaproponować uczniom wykonanie drzewa genealogicznego w formie plakatu lub obrazka do własnej strony internetowej.

  • Ponieważ uczniowie będą przedstawiali swoje drzewa na forum klasy, prosimy ich o przygotowanie tak dużego drzewa, aby zawieszenie, np. na tablicy, było widoczne z końca klasy, a jeśli będzie to wydruk z komputera, prosimy uczniów o zrobienie jednej kopii swojego drzewa na dwie osoby, tak aby wszyscy uczniowie mogli śledzić prezentację.

 

3. Prezentacja i ocena

 

Po upływie terminu zakończenia pracy (1 tydzień) uczniowie prezentują swoje projekty na forum klasy. Uczeń dokonuje samooceny własnej pracy, opowiada, co przysporzyło mu najwięcej trudności. Cała klasa wybiera najlepsze drzewo genealogiczne wraz z jego prezentacją. Nauczyciel ocenia projekt na podstawie wcześniej przyjętych kryteriów.

powrót

   

Strona główna   ||   Archiwum   ||   Publikacje nauczycieli   ||   Primus Inter Pares   ||

Plan lekcji   ||   Plan klas   ||   Kalendarz szkolny   ||   Mapa strony   ||