Opracowanie i prowadzenie

mgr Marek Szczytyński

 

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego

 

 

Temat: Doskonalenie odbić piłki sposobem oburącz górnym

 

Klasa:  II a technikum ekonomicznego

 

Zadanie główne: Odbicia piłki sposobem oburącz górnym w dwójkach i trójkach

 

Zadania szczegółowe:

Wiadomości: uczeń:

-          zna prawidłowe ułożenie rąk przy odbiciu (koszyczek)

-          zna podstawowe zasady i przepisy gry szkolnej w piłkę siatkową

-          zna podstawowe zasady higieny osobistej

-          zna zasady bhp na lekcji wychowania fizycznego

Umiejętności: uczeń:

-          przyjmuje prawidłową postawę siatkarską

-          potrafi wykonać przyjęcie i odbicie piłki sposobem oburącz górnym

-          potrafi skierować piłkę sposobem oburącz górnym w określone miejsce na boisko przeciwnika

-          potrafi współpracować z partnerem podczas realizacji zadania

Postawy: uczeń:

-          rozumie potrzeby samodoskonalenia sprawności fizycznej

-          potrafi współdziałać w zespole w czasie gry

-          potrafi samodzielnie podejmować decyzje

-          potrafi wykorzystać poznane elementy piłki siatkowej w czasie gry i zabaw rekreacyjnych

 

Metoda realizacji zadań: zabawowa, ścisła, zadaniowa, gra szkolna

 

Metody i formy intensyfikujące zajęcia ruchowe: współzawodnictwo zespołowe

 

Metody wychowawcze: wpływu osobistego i sytuacyjnego,

 

Metody przekazywania wiedzy: objaśnienie, pokaz i pogadanka

 

Formy organizacyjne pracy z uczniem: indywidualna i frontalna, podział uczniów na zespoły

 

Indywidualizacja pracy z uczniem: uczeń wykonuje ćwiczenia wg własnych możliwości

 

Miejsce: sala gimnastyczna

 

Czas trwania lekcji: 45 min

 

Liczba uczniów:

 

Pomoce: piłki siatkowe

 

 

 

 

Przebieg lekcji:

 

Części

lekcji

Czynności uczniów

 

Czynności nauczyciela

 

Metody

docelowe

zadania

Część

wstępna

Uczeń zapozna się z zadaniami lekcji

 

 

 

 

 

 

Ożywi się emocjonalnie i pobudzi organizm do wysiłku

- wysłucha wyjaśnień nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

- zabawa ożywiająca: „Berek”.
1 berek goni ćwiczących. Ten, który zostanie złapany podaje rękę partnerowi i w parze gonią dalej, dotknięte osoby dołączają do berków, aż wszyscy zostaną złapani

- poleca zbiórkę

- sprawdza obecność i przygotowanie uczniów do lekcji

- podaje i wyjaśnia zadania lekcji

- motywuje uczniów do działania

 

- objaśnia zasady zabawy

Pogadanka

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa

 

Rozgrzewka

Rozwija umiejętność dobory ćwiczeń
w rozgrzewce

 

 

Wykona ćwiczenia
w określonym tempie

1)       Ćwiczenia RR

- naprzemianstronne krążenia   w przód

- naprzemianstronne krążenia w tył

- obustronne krążenia w przód

- obustronne krążenia w tył

- podskoki z nogi na nogę z  naprzemianstronnym wymachem RR

2)       Ćwiczenia NN

- w biegu „przeplatanka”

- skiping A

- w marszu wymachy do wyprostowanych RR

3)       Ćwiczenia tułowia

- krążenie tułowia w lekkim rozkroku

- w lekkim rozkroku skłony boczne

z pogłębieniem w lewą i prawą stronę

- w lekkim rozkroku RR zgięte w łokciach trzymamy na wysokości kl. piersiowej skręty tułowia w lewą i prawą stronę

- szeroki rozkrok, skłon do NL i wyprost, skłon do NP. i  wyprost

4)       Ćwiczenia w siadzie

- siad płotkarski, skłon do nogi wyprostowanej

- siad płaski, NN złączone, skłon w przód starając dostać RR do stóp

- leżenie przewrotne

5)       Ćwiczenia leżąc

- kołyska

- leżenie przodem,  RR wyprostowana w bok, staramy dotknąć prawą stopą do lewej ręki i odwrotnie

- leżenie na plecach każdy wykonuje 10 mm brzucha

6)       Bieg dookoła sali, na

sygnał przyjęcie postawy siatkarskiej i bieg dalej

7)       W marszu rozgrzewanie

 dłoni, palców i nadgarstków

 

- objaśnia i demonstruje

- podaje hasło do wykonania ćwiczeń

- koryguje błędy

 

 

 

 

- objaśnia i demonstruje

- podaje hasło do wykonania ćwiczeń

- koryguje błędy

 

- objaśnia i demonstruje

- podaje hasło do wykonania ćwiczeń

- koryguje błędy

dozuje ilość wykonanych ćwiczeń

- dyktuje tempo

 

 

 

- objaśnia i demonstruje

- podaje hasło do wykonania ćwiczeń

- koryguje błędy

 

 

- objaśnia i demonstruje

- podaje hasło do wykonania ćwiczeń

- koryguje błędy

 

 

 

- podaje hasło odnośnie zmiany ćwiczenia

 

Ścisła

 

Zadaniowo-ścisła

Część

główna

Przyjmuje prawidłową postawę przy siatkarską

 

Wykona prawidłowo odbicia piłki sposobem oburącz górnym

 

Potrafi współpracować z partnerem w celu realizacji zadania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeanalizuje braki w umiejętnościach odbić piłki

 

1)       Ćwiczenia w dwójkach

- uczeń wykona odbicie piłki sposobem oburącz raz nad sobą, raz do partnera

 

- jw. po odbiciu piłki siad płaski

 

- wykona przyjęcie i odbicie piłki sposobem oburącz górnym odbitej od podłoża

 

2)       Ćwiczenia w trójkach

- uczeń wykonuje odbicie raz nad sobą, drugi raz do partnera i biegnie za piłką na miejsce partnera, który robi to samo

 

- uczeń wykonuje odbicie do partnera stojącego w środku, ten odbija piłkę nad sobą, robi obrót o 180° i podaje  ją sposobem oburącz górnym   do drugiego skrzydłowego

 

- jw. tylko ćwiczący w środku odbija piłkę sposobem oburącz górnym do tyłu do skrzydłowego i wykonuje obrót o 180°

 

3)       Ćwiczenia przez siatkę

- trzy osoby z jednej strony siatki, trzy z drugiej – odbicia sposobem oburącz górnym przez siatkę do drugiego zespołu, przejście na koniec własnego

 

4)       gra szkolna – wyznaczony

 uczeń pełni rolę sędziego

 

dokona podziału uczniów na zespoły dwójkowe

 

kontroluje prawidłowość wykonania ćwiczeń

 

podaje polecenia wykonania ćwiczeń

 

 

 

 

dokona podziału uczniów na zespoły trójkowe

 

 

dyktuje zmiany miejsc uczniów

 

 

podaje polecenia wykonania ćwiczeń

 

 

koryguje błędy podczas wykonywania ćwiczeń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dokona  podziały na zespoły 6 osobowe

 

wyjaśni zasady gry

pomaga uczniowi przy sędziowaniu

Zadaniowa ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniowa

 

 

 

 

 

 

Ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gra szkolna

 

 

 

 

 

Część końcowa

Uspokoi organizm

 

 

Koryguje postawę

 

Dokona

samooceny

- wykona marsz dookoła sali ze swobodnym wznoszeniem RR w górę i w dół

 

- w marszu wykona ćwiczenia oddechowo – korekcyjne

 

- słucha informacji nauczyciela

 

- zbiera sprzęt

- proponuje ćwiczenia rozluźniające i oddechowe

 

- oceni i podsumuje pracę uczniów, - wyróżni szczególnie aktywnych

- zachęci do uprawiania piłki siatkowej w ramach rekreacji

- omówi zasady higieny osobistej

Ścisła

 

 

 

 

Pogadanka

 

 

 

 

 

 

Uwagi na temat lekcji:

 

Lekcja była obserwowana prze nauczyciela kontraktowego. Poszczególne etapy lekcji były skonstruowane logicznie, a przejścia między nimi płynne. Zadania dla młodzieży dobrane były z uwzględnieniem ich poziomu sprawności fizycznej i umiejętności technicznych. Metody, które zastosowałem w poszczególnych częściach zajęć są zgodne z metodyką nauczania piłki siatkowej. Podczas lekcji utrzymywałem ład i porządek. Podczas ćwiczeń korygowałem błędy uczniów, mobilizowałem ich do wysiłku i motywowałem.

Lekcje omówiłem z nauczycielem kontraktowym, zwracając uwagę na stopień realizacji założonych celów i ww. elementy lekcji. Wysłuchałem spostrzeżeń nauczyciela kontraktowego.