Program „Złote Szkoły NBP” zakończony.

Miło nam poinformować, że nasza szkoła ukończyła dzisiaj I edycję projektu „Złote Szkoły NBP”, gdzie tematem przewodnim było hasło „ Giganci finansów osobistych”.

W celu realizacji programu w szkole zawiązała się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, w skład której wchodzili uczniowie z technikum ekonomicznego, technikum rachunkowości, technikum hotelarstwa i  technikum logistyki.  Drużyna miała do wykonania trzy obowiązkowe zadania tj. spotkanie z ekspertem, lekcję z ekonomią oraz przeprowadzenie szkolnej debaty.

W ramach pierwszego zadania młodzież odbyła cykl spotkań online ze specjalistami z zakresu ubezpieczeń, rynku finansowego i prawa pracy. Największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyły się spotkania z panią Alicją Kochanowicz-Grabuś pracownikiem ZUS o/Rzeszów oraz z panem Wojciechem Wosiem doradcą EURES z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie.

Podczas spotkań uczniowie dowiedzieli się gdzie w sposób bezpieczny i sprawdzony szukać pracy, oraz że korzystanie z bazy EURES daje im dostęp do informacji  nt. sytuacji na rynkach pracy, ofert pracy i przepisów prawa pracy. Młodzież dowiedziała się również jak się dobrze zatrudnić za granicą, żeby zaoszczędzić na zakwaterowaniu, wyżywieniu itp. Na spotkaniu uczniowie otrzymali również informację jakie dofinansowanie może otrzymać absolwent technikum, który chce rozpocząć działalności gospodarczą i zarabiać na życie pracą na własny rachunek, jak również gdzie szukać wsparcia finansowego w tym zakresie.

Uczniowie pozyskali wiedzę w zakresie tego co im przysługuje z racji opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Przekonali się, że od wysokości składek zależą późniejsze wypłaty, i że świadczenia z ubezpieczeń społecznych towarzyszą nam od narodzin aż do śmierci, a także  że świadczenia mogą otrzymywać wyłącznie te osoby, które są ubezpieczone i płacą składki.

Realizując drugie zadanie tj. lekcje z ekonomią młodzież uczestniczyła w lekcjach z przedmiotów zawodowych traktujących o finansach oraz w lekcjach z przedmiotów ogólnokształcących, gdzie można również spotkać się z motywem finansów.

W ramach realizacji tego zadania młodzież uczestniczyła w zajęciach z historii prowadzonych przez p. Annę Piotrowską, na których uczniowie zapoznali się z historią pieniądza. Przekonali się, że przygodę z pieniędzmi zaczęliśmy od rewolucji neolitycznej, kiedy człowiek zaczął budować pierwsze osady i specjalizować się w różnych zajęciach np. rolnictwie, garncarstwie, kowalstwie. To z kolei zapoczątkowało wymianą na  zasadzie towar za towar, czyli handlu. Z czasem różne przedmioty stały się ekwiwalentem stanowiącym o wartości towaru np. kawałki płótna, korce zboża, siekierki, tytoń, kruszce soli, złoto, a nawet muszelki. I tak poznaliśmy różne płacidła. Z kolei potem pojawiły się drogocenne kruszce i stopy metalu, które dały początek  pierwszym monetom a następnie  zaczęto używać pieniędzy papierowych, które były bardziej wygodne w transporcie. Tą ekscytującą wędrówkę  młodzież zakończyła na zagadnieniach dot. elektronicznej formy płatności i pieniądza wirtualnego.  Uczestnicy zajęć dowiedzieli  się, skąd się wzięły pieniądze, jak zmieniał się ich wygląd, kiedy i gdzie pojawiły się pierwsze pieniądze metalowe i papierowe. Zaprezentowano również w telegraficznym skrócie  historię naszej rodzimej waluty – polskiego złotego od średniowiecza do denominacji w 1995 r. Uczniowie dowiedzieli się również o wybranych polskich reformach walutowych na przestrzeni wieków. Z kolei na lekcji języka polskiego p. Aneta Sajda przedstawiała młodzieży motyw pieniądza w tekstach kultury.  Młodzież dowiedziała się, że pieniądz- wynalazek Fenicjan zrewolucjonizował świat, ten ekonomiczny,  polityczny, nie wykluczając tego artystycznego. Kiedy nie wiadomo w czym tkwi sedno danej sprawy, najczęściej pieniądze wytłumaczą wszystko. Artyści, wrażliwi obserwatorzy codzienności, unaocznili światu złożoną naturę tego pozornie niewinnego metalowego krążka, którego posiadanie, gromadzenie  stało się wielką ludzką namiętnością, która równie często skłaniała do ciężkiej pracy, godnej pochwały oszczędności, co  i rabunków, zbrodni, bezlitosnego wyzysku.  Budująca  lub niszcząca siła pieniądza,  jego wpływu na ludzkie postawy, miejsce w systemie wartości, kształtowanie relacji międzyludzkich pozostaje przedmiotem uwagi  kultury- malarstwa, filmu, języka i literatury, i o tym młodzież dowiedziała się na lekcji języka polskiego.

Również na lekcji matematyki poruszana była tematyka pieniądza. P. Joanna Lipiec przedstawiła uczniom wykorzystanie matematyki w finansach.  Uczniowie dowiedzieli się na lekcji, że klient banku spotka się z takimi pojęciami, jak: stopa procentowa, oprocentowanie stałe lub zmienne, oprocentowanie kredytów, lokat – w skali roku lub miesiąca. Wszystkie te terminy wiążą się z obliczeniami matematycznymi.  Na szczególną uwagę zasługują lokaty bankowe. Oprocentowanie lokat jest obliczane zgodnie z zasadami procentu składanego (kapitalizacja odsetek). Jest to sposób dopisywania odsetek. Polega na tym, że wpłacamy do banku pewną kwotę, a po określonym czasie ( np. po roku, kwartale, miesiącu) kwota ta zostaje zwiększona o wartość odsetek. Po kolejnym miesiącu odsetki będą policzone już nie od kwoty którą pierwotnie wpłaciliśmy, ale od sumy wpłaconej na początku i odsetek dopisanych w poprzednim okresie itd. Po zapoznaniu z podstawowymi terminami bankowymi uczniowie przeanalizowali ten mechanizm na konkretnych przykładach. W jednym z przykładów przeanalizowali ofertę lokat w trzech różnych bankach – z różnymi okresami kapitalizacji i mieli za zadanie wybrać najkorzystniejszą. Młodzież rozwiązywała również przykładowe zadania maturalne dotyczące lokat bankowych.

Z kolei na lekcjach z  przedmiotów ekonomicznych młodzież została zapoznana z następującymi tematami:

  1. Planowanie i kontrola wydatków, czyli o sile zarządzania własnymi pieniędzmi.
  2. Sztuka odkładania pieniędzy na wyznaczony cel.
  3. Sposoby na pomnażanie oszczędności – lokaty i moc procentu składanego, inflacja i co trzeba o niej wiedzieć, podstawy inwestowania.
  4. Pierwsze konto bankowe i karta płatnicza – sprzymierzeńcy roztropnych użytkowników.
  5. Pożyczanie pieniędzy a poduszka finansowa. Długi zawsze pod kontrolą.
  6. Bezpieczne zakupy i zaciąganie zobowiązań finansowych a znajomość praw konsumenckich.
  7. Umiejętność zarządzania ryzykiem – o rodzajach ubezpieczeń, w tym emerytalnych.

Natomiast ostatnim zadaniem było przeprowadzenie szkolnej debaty. W jego realizację zaangażowali się uczniowie z klasy 4 technikum ekonomicznego i hotelarstwa, którzy wspierani przez p. M. Jarosz zorganizowali debatę w formie „za i przeciw” na temat; „Czy  młody człowiek powinien  gromadzić oszczędności, a jeśli tak to w jaki sposób? Wnioski z debaty były raczej jednoznaczne, większość uczniów przyznała, że lepiej mieć oszczędności, niż ich nie mieć, a życie z dnia na dzień w dzisiejszych czasach to raczej ekstrawagancja, na którą nikogo nie stać. Uczniowie doszli do wniosku, że nawet niewielka część przychodów odłożona w celu oszczędzania, z czasem przyniesie  pozytywne efekty. Młodzi ludzie stwierdzili, że nawet jeśli teraz nie posiadasz sprecyzowanego celu gromadzenia oszczędności to może w przyszłości się on  pojawi, a wówczas będziesz przygotowany, zarówno na miłe jak i niemiłe niespodzianki. Uczestnicy debaty zanegowali postawę lekkoducha, który żyje z dnia na dzień, bez oszczędności, a także osoby, która wszystko odkłada i rezygnuje z każdej przyjemności, aby tylko powiększyć pulę wolnych środków. Musisz znaleźć balans,  bo pieniądze nie powinny być celem, lecz środkiem do ich osiągania. I to hasło stało się podsumowaniem  szkolnej debaty.

Po zrealizowaniu wszystkich zadań i zakończeniu projektu młodzi ludzie przekonali się, że finanse osobiste to sztuka zarządzania własnymi pieniędzmi. Umiejętność kontrolowania wydatków tak, by zawsze wystarczało na wszystkie potrzeby. Świadome korzystanie z narzędzi pomnażania tego, co udało się odłożyć. Mądre budowanie bezpieczeństwa finansowego, które umożliwia planowanie przyszłości. Te umiejętności procentują przez całe życie, dlatego warto je doskonalić od najmłodszych lat.

Tytuł „Złotej Szkoły NBP” otrzymają szkoły, które uzyskały najwięcej punktów za zrealizowane zadania. Potwierdzeniem otrzymania tytułu jest certyfikat Narodowego Banku Polskiego. Lista „Złotych Szkół” zostanie ogłoszona 21.06.2021r.  Trzymamy kciuki i liczymy na to, że nasza szkoła zdobędzie ten prestiżowy certyfikat potwierdzający wysoki poziom edukacji ekonomicznej.

Bogusława Serwan-Partyńska

Szkolny Koordynator Programu

 

Wpisy tematycznie

Archiwa

Strona archiwalna

kwiecień 2021
P W Ś C P S N
« mar   maj »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930